فهرست مطالب

سراج منیر - پیاپی 13 (زمستان 1392)

فصلنامه سراج منیر
پیاپی 13 (زمستان 1392)

  • 190 صفحه، بهای روی جلد: 36,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/11/08
  • تعداد عناوین: 7
|
  • منصور پهلوان، قاسم فائز، عباس خبیری صفحه 7
    اهمیت بحث باطن قرآن از آن جهت است که اولا بخشی از معانی و معارف قرآن مربوط به باطن آیات است و ثانیا جاودانگی قرآن ارتباط وثیقی با باطن قرآن دارد. موضوع باطن قرآن، از زوایای مختلفی قابل بررسی است، اما اولین گام در این حیطه، شناخت چیستی باطن قرآن است که این امر، نه تنها در شناخت گستره و مراتب بطون قرآن موثر است، بلکه در آگاه شدن به روش صحیح تفسیر قرآن و برخورد صحیح با روایات تفسیری، نقش مهمی را ایفا می نماید. دانشمندان حوزه های مختلف علوم اسلامی در ادوار مختلف، تعاریف مختلفی از باطن قرآن ارائه داده اند، اما از احادیث برمی آید که باطن قرآن، معانی و مصادیق پنهان و ناآشکار آیات است و نیز معارفی است که در بدو امر از آیات برداشت نمی شود. نوشتار حاضر بر آن است که مفهوم شناسی باطن قرآن بر اساس روایات را مورد کنکاش قرار دهد. از این تحقیق حاصل می گردد که باطن قرآن در روایات به سه گونه مطرح گردیده است: مصادیق آیات، معانی گوناگون غیر آشکار از الفاظ آیات و معانی ژرف قرآن.
    کلیدواژگان: قرآن، بطن، ظهر، تاویل، روایات تفسیری
  • محمدحسین بیات، فردین دارابی صفحه 31
    رجعت و تناسخ از جمله واژگان متداول در زبان مفسران، متکلمان و فلاسفه اسلامی است. جای آن دارد که اولا در باب این دو موضوع تنقیح مناط صورت گیرد و معلوم شود که چه تفاوت اساسی میان رجعت و تناسخ در کار است. ثانیا کدام یک مورد قبول علمای نامدار اسلامی می باشد و کدام یک از نظر عالمان تفسیر، کلام و فلسفه مردود است. این مقاله در پی آن است که این دو موضوع را واکاوی نماید و دیدگاه علمای این فن را بیان کند. در کل، رجعت از نظر عالمان تفسیر مورد قبل است، چون یک حقیقت قرآنی است و نیز رجعت برخی از انسان ها با شرایط ویژه در زمان ظهور مهدی (عج) مورد تایید عالمان شیعی می باشد. اما تناسخ به جمیع اشکال خود از نظر فلاسفه مشاء و حکمت متعالیه مردود است، گرچه برخی از فلاسفه اشراقی برخی از انواع تناسخ را پذیرفته اند.
    کلیدواژگان: رجعت، تناسخ، روح، کره، بعث، عود، قوه، فعل
  • حسام الدین خلعتبری، فریبا صدارت صفحه 69
    مدیریت اسلامی مبتنی بر جهان بینی دینی است که حاصل مفاهیم قرآن، نهج البلاغه و فرمایش اولیاء الهی می باشد. از این روی، مدیران جامعه اسلامی باید دارای ویژگی هایی باشند تا بتوانند با استخراج آن مفاهیم و در هم آمیختن آن ها با توانایی های ذاتی و شخصیتی خود به مدیرانی تبدیل گردندکه از عهده وظایف و تکالیف الهی و اجرایی برآیند. همچنین باید با شناخت آفات و آسیب های این مقام، راه عبور سالم از آن ها را یافت و در انجام وظایف از آن ها دوری کنند. از آنجا که ویژگی های منفی مدیران، شخصیت آنان رافرسوده، دریچه های تعامل متقابل فی ما بین را مسدود نموده است و به حسن روابط، خدشه وارد می نماید. در مقاله حاضر به بعد شناخت آفات پرداخته شده است و در این راستا، تعریف مدیریت، مدیر و آفت بیان شده، سپس بعضی از آسیب های مدیریت از جمله، تکبر، جاه طلبی و... مورد بررسی قرار گرفته است.لذا دیدگاه قرآن و نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفته است و از نقطه نظرات مفسران عالی مقام و صاحب نظران استفاده شده است.
    کلیدواژگان: آفات، مدیر، مدیریت، قرآن، نهج البلاغه
  • عبدالرضا مظاهری صفحه 87
    دین اسلام غیر از صورت ظاهری، احکام باطنی هم دارد و شریعت با آنکه علم به ظاهر است، مانع تحصیل علم باطنی همچون طریقت و حقیقت نمی شود؛ زیرا رابطه ظاهر و باطن، رابطه ای حقیقی است نه تصنعی و ساختگی و باطن، اعمال ظاهری را هدایت و تغذیه می کند، چنان که «ایمان» مستلزم اعمال باطنی قلب است و «نیت» اصل و روح همه اعمال است و سید حیدر آملی شریعت و فروع خمسه آن مانند نماز، روزه، حج، زکات و جهاد را در مراتب سه گانه شریعت، طریقت و حقیقت اثبات می کند و مانند عرفای دیگری همچون رشید الدین میبدی در کشف الاسرار و ابوسعید ابی الخیر برای اثبات این پیوند به این حدیث رسول الله استناد می نماید: «الشریعه اقوالی و الطریقه افعالی و الحقیقه احوالی...». به همین دلیل، عرفا هماهنگی سلوک عارف با قرآن و احادیث را از اصول اساسی سلوک می دانند.
    کلیدواژگان: قرآن، شریعت، طریقت، حقیقت، ظاهر، باطن، احوال
  • حمیدرضا بصیری، مریم گوهری صفحه 105
    یکی از عوامل غیرقابل انکار در سرنوشت انسان، قانون وراثت است. خصوصیات روحی و اخلاقی همچون ویژگی های جسمانی از طریق عوامل وراثتی (ژن ها) از والدین به فرزندان منتقل می شود. برخی قایل به نقش انحصاری وراثت در تعیین سرنوشت انسانمی باشند، ولی از منظر برخی دیگر، قانون وراثت تنها به منزله یک بستر است و به نحو اقتضا در اعمال فرد اثر دارد نه به نحو علیت تامه. از این رو، تحت تاثیر عوامل محیطی به خصوص شیوه های تربیتی قابل تقویت یا تضعیف است، مضاف بر آنکه اراده انسان نیز تاثیر بسزایی در سعید یا شقی شدن او دارد. در این تحقیق تلاش شده تا جایگاه وراثت در سرنوشت انسان از دیدگاه دانش ژنتیک، قرآن و روایات بررسی شود و این نتیجه حاصل شده که عامل وراثت حاکم بر سرنوشت انسان نیست و نقش انحصاری در تعیین آن ندارد و در نتیجه، افراد با هر نوع وراثتی قابل تربیت و مکلف است و یکی از اهداف بعثت انبیاء نیز تقویت سرمایه های موروثی پسندیده و اصلاح زمینه های موروثی ناپسند می باشد.
    کلیدواژگان: قرآن، حدیث، وراثت، سرنوشت، دانش ژنتیک
  • علی سروری مجد، بنفشه پیمان فرهنگی صفحه 129
    پیامبران و امامان همواره در طول تاریخ با هدایت تشریعی و ارائه طریق، گنجینه های عقول بشری را شکوفا کرده اند و آنان را به سوی سعادت و کمال رهنمون ساخته اند. یکی از اهداف آنان در این مسیر تشکیل مدینه فاضله یا جامعه آرمانی است که افراد جامعه در آن، فارغ از هرگونه ظلم و بی عدالتی، به سوی کمال حقیقی و معرفت الهی پیش روند، اما امام علاوه بر هدایت تشریعی با هدایت تکوینی و باطنی خود نیز دلهای مستعد را هدایت و ایصال به مطلوب می کند و این شان از شئون امام در پیشبرد مردم به سوی آن حیات طیبه، نقشی مهم و اساسی را ایفا می کند. در این مقاله به این پرسش اصلی پرداخته می شود که «نقش هدایت به امر امام در شکل گیری جامعه آرمانی چیست؟» بر اساس تحقیق به عمل آمده برای رسیدن به چنین جامعه ای، زمینه سازی، هدایت و تربیتی دایمی لازم است که از عهده بشر عادی برنیامده، بلکه باید پیشوا و رهبری که از همه کمالات انسانی و فضایل اخلاقی برخوردار است، این وظیفه را به عهده گرفته تا بتواند فطرت تشنه بشری را سیراب سازد. امام شخصیت یگانه ای است که به عنوان فردی معصوم و منصوب پروردگار و وابسته به علم الهی با دارا بودن تمام این صفات می تواند به تربیت و هدایت مردم پردازد و آنان را ایصال به مطلوب نماید. به همین دلیل شان هدایت به امر امام نقشی اساسی را در تحقق این آرزوی دیرینه بشر ایفا می کند. روش تحقیق در این مقاله، تحلیلی توصیفی و شیوه جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای می باشد.
    کلیدواژگان: هدایت، هدایت به امر، امام، جامعه آرمانی
  • صمد عبداللهی عابد، جمشید بیات صفحه 153
    در این نوشتار، روایات «توبه و استغفار»، که در کتب معتبر حدیث همچون الکافی، امالی و... وجود دارند، مورد بررسی سندی متنی قرار گرفته است و مشخص شده که مهم ترین مستند شبهات افراد، در رابطه با عدم عصمت امامان (ع)، روایاتی است که در آنها امامان (ع) به گناهان خود اعتراف کرده اند و خواستار طلب عفو از خدا شده اند. با بررسی های سندی و متنی مشخص شده اکثر این روایات از نظر سندی ضعیف می باشند و از نظر متن، 1) مضمون این احادیث، بیشتر در مورد توجه داشتن به خداست که دیگران را به چگونگی این توجه فرا می خوانند. 2) تعبیراتی همچون عصیان، توبه و استغفار را که به عنوان دلیل بر عدم عصمت می آورند، همه جا ملازم با عدم عصمت نیست، بلکه این الفاظ استعمال و اطلاق های متعددی دارند. 3) استغفار امامان (ع) نوعی استغفار دفعی که مانع عروض غفلت و گناه است می باشد. 4) اینکه توبه و استغفار، از نگاه قرآن، یکی از عبادات بزرگ محسوب می شود که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد؛ فراخوان همه مومنان به سوی استغفار است و نیز خداوند دوستدار توبه کنندگان است.
    کلیدواژگان: توبه، استغفار، روایت، امامان معصوم (ع)، متن، سند
|
  • Mansour Pahlevan, Ghassem Faez, Abbas Khabiri Page 7
    The importance of the discussion regarding the essence of Quran arises primarily from the fact that part of the meanings and teachings of Quran are related to the essence of verses, and, also, the eternity of Quran has a collateral relationship with its essence. The essence of Quran can be studied from different aspects, though the first step in this regard is to understand the nature of Quran’s essence; an action which not only is efficient in understanding the range and levels of Quran’s essence but also plays an important role in understanding a correct way to interpret Quran and deal correctly with interpretive narrations. In different eras, scholars in various fields of Islamic sciences have proposed different definitions for the essence of Quran, but it can be derived from hadiths that this essence is both the concealed meanings of the verses and the teachings which cannot be initially understood. The present paper aims to investigate the conceptology of the essence of Quran based on narrations. As a result of this research, it can be concluded that the essence of Quran in narrations has been proposed in three forms: the evidence of verses, different meanings concealed from the words of verses and the deep meanings of Quran.
    Keywords: Appearance, essence, Hermeneutics, interpretive narrations, Quran
  • Mohammad Hossein Bayat, Fardin Darabi Page 31
    Regression and reincarnation are amongst the common terminologies in the literature of Islamic exegetes, prolocutors and philosophers. It is primarily necessary to expurgate the two subjects to find out the fundamental differences between them. Secondly, it is necessary to find out which concept is accepted by notable Islamic scholars and which is rejected by the key figures of hermeneutics, discourse and philosophy. The present paper aims to investigate the two notions and present the views of the scholars of this field. In general, regression is accepted by hermeneutics scholars as it is a Quranic fact, and the regression of certain people during Imam Mahdi’s (pbuh) Coming is, under special circumstances, confirmed by Shiite scholars. Reincarnation, however, in all of its forms, is rejected by Peripatetic philosophers and those following Mulla Sadra’s philosophy, even though some Orientalist philosophers have accepted certain forms of reincarnation.
    Keywords: action, regression, reincarnation, resurrection, return, sphere, spirit, power
  • Hessamodin Khalatbari*, Fariba Sedarat Page 69
    Islamic management is based on a religious worldview which is derived from the implications of the Quran, Nahj al-Balagha and the narrations of the saints of God. As a result, managers of an Islamic society are required to possess certain features in order to be able to turn into managers, by extracting those implications and integrating them with their own innate personality abilities, who can fulfill managerial and divine responsibilities. They should also be able to pass by and avert the plague of such positions in the undertaking of their responsibilities by becoming familiar with them. This is essential since negative features in managers debilitate their personalities, hinder mutual and interpersonal interactions and mar relationships. In the present paper, identifying such plagues has been in focus, and in line with this purpose, definitions for management, manager and plague have been provided. Afterwards, some harms of management such as pride, ambition, etc. have been studied. Therefore, the viewpoints of Quran and Nahj al-Balagha, as well as those of notable scholars have been taken into account.
    Keywords: Management, manager, Nahj al Balagha, plagues, Quran
  • A. Mazaheri Page 87
    Islamc, besides its appearance, has internal, essential decrees, and sharia, though it is a knowledge of appearance, does not hinder the acquisition of internal knowledge such as doctrine and truth, as the relationship between appearance and the essence is a real relationship, not an artificial and contrived one. The essence guides and nourishes apparent actions, just as faith requires the internal actions of the heart, and intent is the spirit and origin of all actions. Seyyed Heidar Amoli has demonstrated that Sharia and its five ancillaries, namely, Prayer, Fasting, Hajj, Zakat and Jihad fall within three categories of Sharia, Doctrine and Truth. He, like other mystics such as Raseed ol-din Meibodi in Kashf ol-Asrar or Abu Saeed Abu al-Kheir, in proving this link uses this hadith from Prophet Muhammad, “Sharia is my saying, Doctrine is my actions and Truth is my Status.” As a result, mystics consider as one of the principles of conduct the harmony of the mystic’s conduct with the Quran and the hadiths.
    Keywords: Appearance, doctrine, essence, Quran, sharia, status, truth
  • Hamidreza Basiri, Maryam Gohari Page 105
    An indisputable element in the destiny of humans is the law of heredity. Spiritual and ethical features, similar to physical features, are transferred, through hereditary elements (genes), from parents to children. Some people accept the exclusive role of heredity in determining the destiny of humans but from the viewpoint of some others, the law of heredity is only a basis and is effective in a person’s actions as a requirement and not as definite causality. As a result, it can be strengthened or weakened under the effect of environmental factors, especially upbringing methods; moreover, the humans’ willpower has a considerable role in their prosperity and adversity. It has been tried, in this research to review the place of heredity in the destiny of humans from the viewpoints of the science of genetics, the Quran and the narrations, and the result is that the element of heredity is not dominant on humans’ destiny and does not have an exclusive role in determining it. As a result, people with any type of heredity can be nurtured and are required [to obey the laws of religion], and one of the aims of the prophets is to reinforce desirable hereditary resources and modify disagreeable hereditary bases.
    Keywords: Destiny, hadith, heredity, Quran, the science of genetics
  • Ali Soorori Majd, Banafsheh Peyman Farhangi Page 129
    All throughout history, prophets and imams have nourished and flourished the treasures of human intellect by providing legislative guidance and showing the way. One of their aims on this path has been the formation of the utopia or the utopian society in which members of that society, free from any oppression or injustice, can move towards true perfection and divine knowledge. Moreover, apart from legislative guidance, the imam, through developmental and inner guidance, guides talented hearts and brings them to the desired [end]. This importance among the instances of an imam’s importance plays an important role in [helping] people progress towards Hayat-e Taiba [(The good life)]. In this paper, the fundamental question in focus read as “What is the role of imam’s guidance based on orders in the formation of the utopian society?” Based on the conducted research, achieving such a society requires constant preparation, guidance and training which cannot be undertaken by the ordinary human, and it should be taken up as a responsibility by a leader who possesses all [aspects of] human perfection and moral virtues, so that this leader can quench human innate nature’s thirst. An imam is a unique personality who, as an infallible person selected by the Creator and dependent on divine knowledge, by having all these features, can guide and train people and [help them] reach the desired [end]. Therefore, the importance of and imam’s guidance based on orders plays a significant role in realizing this deep-rooted human wish. The research method in this article is analytical-descriptive and data collection method has been library research.
    Keywords: Guidance, guidance based on orders, imam, utopian society
  • Samad Abdolahi Abed, Jamshid Bayat Page 153
    In this paper, the narrations regarding Repentance and Forgiveness, which exist in reliable Hadith references such as Al-Kafi, Amali, etc., have undergone an evidence-based textual review, and it has been identified that the greatest doubts regarding the fallibility of Imams (pbut) are the narrations in which the Imams have admitted their sin and have asked for God’s forgiveness. As a result of evidential and textual reviews, it has been identified that most of these narrations are weak in terms of being constructed on documentary evidence, and, regarding their texts: 1) The subject of these hadiths is mostly about paying attention to God which draws others’ attention to this action; 2) the terms such as sin, repentance and forgiveness, used as evidence of fallibility, do not necessarily indicate fallibility and have different uses; 3) forgiveness of Imams (pbut) is a type of repulsive forgiveness which prevents the manifestation of sins; 4) repentance and forgiveness, in Quran’s view, is one of the greatest prayers, examples of which can be mentioned by referring to these points. All believers are called to forgiveness, and God loves those who repent.
    Keywords: Evidence, forgiveness, narration, repentance, text, the Infallible Imams (pbut)